Co dál (ne)budeme dodělávat za výrobce?

Lidi přestalo bavit měnit si zvonění jako na běžícím pásu. Co bude na řadě další? 

Na stránkách Mobil.cz se v minulých dnech objevil článek, ve kterém autor poukazuje na fakt, že lidé upouštějí od vymýšlení a nastavování si nového a nového vyzvánění, že dnes většina mobilních telefonů zvoní stejně. Když se nad tímto faktem zamyslíme, není to vlastně nic převratného. Člověk je tvor hravý a v době, kdy mobilní telefony nabízeli tak leda volání, SMS a občas hru à la Had či Bantumi, si hraví majitelé mobilních telefonů museli vystačit se změnou zvonění svého mobilního miláčka.  

Dnes je však zcela jiná doba, a stejně tak jsou jiné i možnosti dnešních telefonů (dají-li se tak ještě dnešní kapesní superpočítačo-mp3-foťáko-fitness-GPS-herní konzole nazvat). Dnes sotva někdo bude trávit hodiny ručním přepisováním not své oblíbené písně do skladatele melodií v mobilu. Většina mobilů má dnes plné připojení k internetu, Facebooku, Twitteru a vůbec ke všemu ostatnímu zábavně-prokrastinačnímu obsahu, co ho jen na internetu je. A tak si na mobilní zvonění v té podobě, jak ho znají pamětníci Nokie 3310, nikdo ani nevzpomene.

Já však v tomto trendu vidím něco víc, než jen fakt, že lidé pro nové zábavy opouštějí ty staré. Myslím, že je to náznak změny vnímání mobilů, jako takových. Mobil by mněl být užitečný a funkční, měl by Vás posunout dál, usnadnit práci a nabídnout zábavu. Neměl by být Vaším Tamagoči, kterému budete sloužit jen proto, aby se cítilo dobře. Z vlastní zkušenosti mohu říct, že většina lidí v mém okolí si začíná uvědomovat, že nechce ztrácet čas nastavováním telefonu, změnou výrobcem nahraných aplikací za jiné, které budou muset složitě hledat a testovat jen proto, aby za pár dní zjistili, že jim ani ta nová aplikace nevyhovuje a začali hledat novou a tak podobně. Vždyť koho z dnešních majitelů androidích telefonů stále ještě baví měnit kolem dokola jeden launcher (aplikaci domovské obrazovky) za druhý, nebo obrázkovou galerii apod.? Většinou to dopadne tak, že si nainstalují aplikaci plnou efektních přechodů a s futuristickým designem, která po pár dnech používání a po zaplnění daty uživatele padne vinou přílišné náročnosti na hardware, a uživatel začne hledat něco méně náročného, až nakonec skončí na začátku - u vestavěné aplikace.

Čím dál více lidí tak dnes chce, aby telefon fungoval, jak má, a je jim jedno jak toho výrobce docílí. Tolerantnost minulých dob je ta tam. „Já za Vás vyřeším Váš problém a vy mi za to zaplatíte“ řekl proslulý designér firemních emblémů Paul Rand Stevu Jobsovi, když pro něj tvořil logo firmy NeXT a Jobs chtěl vidět návrhy. Žádná spoluúčast – zákazník má dostat hotovou práci, ne platit za to, že si polovinu práce udělá sám.

Logickým vyústěním tohoto posunu v postoji k telefonům je to jak zákazníci dbají detailů při výběru nového telefonu, respektive pak daleko častěji přechází k iPhone a iOS. To je sice jen má osobní zkušenost, ovšem nezávisle podpořená výzkumem, viz odkaz. Nechci tu slepě upřednostňovat iPhone, jsou i android telefony, které jsou skvělé, ovšem ne tak dotažené co nejblíže dokonalosti. Na spoustě zřízení je vidět, že výrobce pracuje současně na několika modelech a neupíná tak veškerý svůj um jen na jeden model, což je přesně ta výhoda iPhone. A čím dál více uživatelů to pociťuje na vlastní kůži.

 

Co jsem chtěl tímto povídáním naznačit? Stejně jako lidé ztratili chuť ztrácet čas řešením vyzvánění, ztrácí už teď chuť dodělávat práci výrobce. Zákazníci chtějí za své peníze hotový produkt. 

Autor: René Becker | pátek 6.12.2013 11:10 | karma článku: 6,76 | přečteno: 533x