Mobilní šnek aneb doufejme ve sdílení sítí

Také Vám občas mobilní internet připomíná mobilního šneka? Má Váš operátor problémy s pokrytím? Možná je na světě řešení.

Před pár dny řešil zajímavý problém ohledně mobilního připojení od Vodafonu. Mám neomezený tarif na volání a sms a k tomu 1,5 GB internetu. Mobilní internet tak mohu využívat dle libosti. Nebo snad ne?

Jaké bylo mé rozčarování, když jsem na nahrání historie konverzace zpráv na Facebooku čekal a čekal a pořád nic neměl. Nedalo mi to a začal jsem zjišťovat, v čem je problém. Na informačním řádku vedle ukazatele síly gsm signálu mi v místě mého bydliště zarytě svítí "E". A to by tedy dle údajů operátora nemělo, mělo by tam být 3G. Ač se tedy podle mapy pokrytí prezentované na stránkách Vodafone.cz nacházím v oblasti pokryté 3G sítí a měl bych tak dosáhnout rychlosti 21,6 Mbps, v reálu se dostanu na hodnotu 0,9Mbps. A to bydlím cca 4 km od krajského města, Českých Budějovic.

Poté, co jsem se svým problémem kontaktoval Vodafone na síti twitter, dostalo se mi odpovědi, že mapa pokrytí je jen orientační. To mi tedy připadá dosti zmatečné, dostat se na cca 1/24 slibované rychlosti.

No nic, řekl jsem si, holt se s tím naučím žít. Dnes jsem si však přečetl o plánu na tzv. sdílení síťové struktury mezi českou Telefónicou (provozuje o2) a českým Vodafone a naděje na zlepšení je na světě. A určitě nejen pro mne. Co to sdílení sítě vlastně je?

Základní myšlenka je jednoduchá. Vysílače a BTS stanice obou operátorů budou přijímat požadavky simkaret obou operátorů, bez ohledu na "příslušnost" a rozdělovat na jednotlivé sítě je budou až po sběru dat. Tím se zlevní náklady na pokrytí daných oblastí - pro každou oblast nebude muset mít každý operátor svou vlastní anténu. Sdílení sítí je tedy systém, díky kterému by se za výrazných úspor na straně operátora zlepšilo pokrytí a zlevnilo (a zrychlilo) případné rozšiřování moderních LTE sítí.  

Podobnou spolupráci již Telefónica praktikuje spolu s T-mobilem. A bylo by tak logickým krokem, zapojit do podobného sdílení i Vodafone. Vše je teprve ve fázi vyjednávání, takže na konečný výsledek si ještě počkáme. Bylo by ale jedině dobře, kdyby se podobná spolupráce podařila.

O tom, jak dalece je tento krok motivován nutností vybudovat si výhodu proti potenciálnímu novému operátorovi, který by mohl v naší zemi začít fungovat již příští rok, můžeme jen spekulovat. Buď jak buď, profitovat by z toho mohl zákazník.

Pro mne je to naděje, že o2 by v mé lokalitě mohlo nabídnout Vodafonu ke sdílení lepší pokrytí rychlejším připojením. Tedy za předpokladu, že mapa pokrytí na o2.cz není stejně orientační jako v případě Vodafone. :)

 

 

Autor: René Becker | středa 7.8.2013 11:49 | karma článku: 4,30 | přečteno: 246x