Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Sleep Cycle – Vstávejte lépe

21. 10. 2013 9:39:35
Chcete, aby Váš iPhone uměl ještě víc, než již umí? Snadná věc s aplikací pro sledování spánku, s kterou bude i vstávání příjemné.

V poslední době se stává čím dál oblíbenějším trendem sledování osobních aktivit. Je jedno, jestli jste aktivním sportovcem nebo příležitostným turistou. Pro každou skupinu lze najít jiný smysl využití takovýchto informací. Pro někoho je to cesta k uceleným informacím o sportovních výsledcích, pro někoho motivace ke zlepšení životního stylu. Velice zajímavou aktivitou pro sledování je spánek. Začnu však trochou nudné teorie.

Co je monitorování spánku?

Při monitorování průběhu spánku se využívají údaje o množství a intenzitě Vašich pohybů během spánku. Podle toho jak intenzivně se pohybujete lze odečíst, v jaké fázi spánku se právě nacházíte.

Fáze spánku

Fáze spánku jsou v podstatě dvě. REM (rapid-eye-movements), ve které se obnovují mozkové funkce a ve které nejvíce sníme a NREM (non-rapid-eye-movements), při které dochází k intenzivní relaxaci svalstva. Tyto fáze se střídají od doby usnutí a běžně se za noc několikrát prostřídají. Mnohdy jsou doplněny i procitnutím právě mezi jednotlivými fázemi. Počet jednotlivých fází za jednu noc se liší u každého člověka a mění se s věkem. Více o spánkových fázích.

Chytrý budík

Chytrý budík je budík, který pozná z dat od pohybových senzorů (nejčastěji umístěných na ruku spícího), v jaké fázi spánku jste a dle Vámi zvoleného nastavení Vás dokáže probudit ve fázi NREM a tím předejít pocitu zmatenosti, únavy a nedostatečného odpočinku. Obvyklá praxe je, že Vás takovýto budík probudí při prvním výskytu NREM fáze ve Vámi zvoleném rozpětí, obvykle až 30 min před časem buzení – což je naprosto dostačující, protože intervaly střídání jednotlivých fází se k ránu výrazně zkracují.

A přesně takový chytrý budík udělá aplikace Sleep Cycle z Vašeho iPhone.

Princip fungování je velice jednoduchý, a je Vám vysvětlen i s názornými obrázky při prvním spuštění Sleep Cycle. Aplikace využívá pohybový senzor v iPhone, který umístíte na matraci Vaší postele nejlépe vedle polštáře a ten pak podle otřesů přenášených matrací poskytuje aplikaci přesné údaje o Vašich pohybech. iPhone je nutno mít zapojení v nabíječce, protože celonoční měření aktivity si přeci jen žádá nemálo energie, ovšem pro většinu lidí toto bude zřejmě minimální problém. Alespoň budete mít každý den jistotu, že máte plně nabito.

Prostředí aplikace je klasické, podobné mnoha jiným v dolní řádce čtveřice ikon, z nichž každá představuje jinou záložku aplikace. První je pro nastavení alarmu, druhá zobrazuje souhrn veškerých nasbíraných dat a zobrazuje přehledné grafy. Třetí karta dovoluje měnit jednoduché nastavení a čtvrtá a poslední karta obsahuje všechny potřebné informace a zde také naleznete možnost otestovat si správné umístění Vašeho iPhone na posteli.

Aplikace je určena pro běžného uživatele a tak Vás nebude mást informacemi o REM a NREM fázích. Vše je co nejvíce zjednodušeno a není třeba jakýchkoli odborných znalostí. Pro potřeby uživatele rozlišuje tři stavy – Vzhůru, Spánek, Hluboký spánek. Je to pro zpřehlednění orientace. Sleep Cycle je tím daleko otevřenější pro běžného uživatele, než konkurenční aplikace.

Pokud nechcete, nemusíte aplikaci jakkoli nastavovat. Vše probíhá naprosto totožně jako s obyčejným budíkem. Když se chystáte ke spánku, nastavíte si čas, ve kterém chcete být vzbuzeni a potvrdíte. Aplikace bude celou noc zaznamenávat do grafu průběh Vašeho spánku a ráno Vás probudí v co možná nejlepší chvíli. Je nutno počítat s 30 minutovou tolerancí (lze změnit v nastavení). Pokud tedy máte budík na 7.00, můžete být vzbuzeni kdykoli mezi 6.30 – 7.00. Nikdy ale ne později. Takže se nemusíte bát, že zaspíte!

Věřím, že si teď spousta lidí poklepe na čelo a zeptá se proč se okrást o půlhodinku v posteli. Ale je to právě proto, že aplikace Sleep Cycle Vás má za úkol budit ve fázi, ze které se Vám bude lépe probírat. A nutno uznat, že to opravdu funguje, a to i když jsem byl vzbuzen v nehorázné čtyři ráno.

Jednou z přidaných hodnot aplikace Sleep Cycle je funkce Sleep notes (poznámky před spánkem). Umožní Vám poznamenat si aktivity, které by mohly ovlivnit kvalitu Vašeho spánku, jako například pití kávy pozdě odpoledne apod. Tyto aktivity musíte dopředu vytvořit, jako šablony a pak je při nastavování budíku na druhý den jen odškrtáváte v seznamu. Tato funkce se může zdát jako zbytečná, ovšem s použitím takovýchto poznámek lze velice snadno vysledovat, jaká aktivita má na kvalitu Vašeho spánku negativní vliv a můžete ji snadno eliminovat.

Nastaveni_Sleep_Cycle.png Statistiky_Sleep_Cycle.png

Perfektním doplňkem poznámek je i funkce Wake up mood (nálada při probuzení), která Vám umožní zapsat si, s jakou náladou jste se probouzeli. A věřím, že to nebude vždy jen ta špatná.

Aplikace Sleep Cycle je ke stažení na App Store a cena 1,75 € je opravdu oprávněná. Za tyto peníze se Vám dostane opravdu špičkového budíku, který Vám dá něco víc, než jen otravný zvuk uprostřed hezkého snu.

Autor: René Becker | pondělí 21.10.2013 9:39 | karma článku: 4.81 | přečteno: 212x

Další články blogera

René Becker

Jak omylem nespouštět Siri či VoiceControl

Poslední celočíselná verze systému iOS s sebou přinesla mimo mnoha užitečných novinek i několik rozpačitých změn. Mimo jiné například zrušení ikonického gesta odemčení obrazovky "Slide to unlock".

5.1.2017 v 8:13 | Karma článku: 9.63 | Přečteno: 315 | Diskuse

René Becker

Automatické odemykání Macu pomocí Apple Watch

Jednou z nejefektnějších novinek systému macOS Sierra je bezesporu funkce Autounlock, tedy automatické odemykání Macu pomocí Apple Watch. Nastavení je jako tradičně jednoduché.

30.9.2016 v 11:17 | Karma článku: 9.49 | Přečteno: 164 | Diskuse

René Becker

Můj první lifehack - jak ovládnout 5,5" displej 6S Pluska

Applí mobilní systém iOS toho už dnes umí hodně. Tolik, že již zdaleka nemusím všude nosit Macbook. A tak mě napadlo, že bych do svého pracovního workflow opět zavedl iPad. Jak jsem dopadl..?

19.5.2016 v 12:41 | Karma článku: 8.24 | Přečteno: 234 | Diskuse

René Becker

Čeština a Mac - nechte se kontrolovat

Nebojte, nehodlám zde psát žádné utopistické příběhy o nadvládě strojů ani nechci rozebírat teorie spiknutí, v nichž hrají hlavní roli oni a všudypřítomná elektronická zařízení.. možná příště.

4.3.2016 v 11:38 | Karma článku: 5.89 | Přečteno: 322 | Diskuse

Další články z rubriky Ostatní

Jan Pražák

Horňáci a dolňáci

Kdo by neznal ono klasické dělení nás chlapů podle toho, zda jsme víc okouzleni ženskými ňadry nebo klínem.

22.9.2017 v 21:32 | Karma článku: 12.45 | Přečteno: 427 | Diskuse

Klára Tůmová

To bude veselo!

Ne každé vylepšení je opravdu k lepšímu, ne všechno nové přinese ulehčení a pohodlí. Zvlášť když se vyskytne moucha a všechno jde ne úplně dobrým směrem. Jó, tady bude brzy veselo. Ovšem nebudu to já, kdo se pobaví.

22.9.2017 v 21:04 | Karma článku: 6.97 | Přečteno: 190 | Diskuse

Libuse Palkova

Sex je nás-dělá dobře mně i tobě

Povzbuzena úspěchem předchozí soutěže, týkající se názvu jaderné elektrárny, rozhodla jsem se vyhlásit další. O čem bude, snad dostatečně napovídá nadpis, který jsem si vypůjčila z jedné známé písničky.

22.9.2017 v 19:55 | Karma článku: 9.05 | Přečteno: 554 | Diskuse

Jana Slaninová

Hirudoterapie: jak být kruci sexy v plenkových kalhotkách?

"A příště vám dám pijavky na kostrč." Tak. A mám to mít. Aby se nastartovala činnost lymfy a vylepšilo se fungování mého těla co se týče vnitřních ženských orgánů, musím něco vydržet.

22.9.2017 v 19:50 | Karma článku: 10.67 | Přečteno: 232 | Diskuse

Jaroslav Nedobitý

Odstřelovací puška Ruger 10/22 – malorážka na kontrolu “demonstrantů”

Izrael, Pásmo Gazy roku 2000 – ulice jsou opět plné demonstrujících. Takzvaná druhá intifáda je v plném proudu. Demonstrujících je stále víc a víc, hrozí násilnosti.

22.9.2017 v 15:38 | Karma článku: 15.08 | Přečteno: 782 | Diskuse
Počet článků 88 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 599

Více se o mně dozvíte na mé osobní stránce zde.



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.