A operátoři (opět) pláčou

Ať si dnes rozkliknete kteroukoli ze známých webových stránek zabývajících se o mobilní svět - nebo chcete-li průmysl - dozvíte se prakticky totéž. Operátoři o Vánocích zase vydělali o něco méně než tomu bylo v minulém roce.

Nevím proč, ale nemohu se zbavit pocitu, že operátor je tu jen proto, aby plakal nad utrženými zisky. Když se ale zamyslíme, a podíváme se na problém z trochu jiného úhlu, zjistíme že operátor je sám svého štěstí (či neštěstí) strůjcem. Nebyl to on, kdo nás přesvědčil, že ceny za poskytované služby již nemohou být nižší, že kvalita signálu se již nedá zlepšit, že 3G a LTE sítě jsou pro nás nevýhodné a že by vyšly draho? Operátoři se teď jako svatá trojice tváří, že pro nás dělají první poslední a my jim, chudáčkům, oplácíme posíláním vánočních přání pomocí sociálních sítí, přes Skype a kdoví jak jinak.

Jak to (zřejmě) vidí operátor

My, zákazníci, si patrně ani neuvědomujeme, jakou práci s námi naši milí operátoři mají a jak se nám neustále věnují, dokonce i když na 5 hodin vypadne síť a SIM karty se hlásí jako nikdy nestvořené, i tehdy se najde tisková mluvčí a vysvětlí nám, že operátor dělá vše co může a že se omlouvají. Operátor je zkrátka ta nejvlídnější entita, která v mobilním světě existuje a my si vůbec nezasloužíme všechny ty novinky, které nám každoročně naděluje.
Vezměte si kupříkladu takové dotované ceny telefonů. Jejich přežitost naši operátoři demonstrovali již před mnoha lety a jejich nový a pro nás daleko přehlednější systém je natolik bysnysuschopný, že se ho asi již nikdy nebude třeba měnit. Dotované telefony jsou tak u operátorů leckdy draží než v e-shopech bez dotací. Ale pozor! To je zcela záměrně. Výše ceny dotovaného telefonu nám má připomenout, že operátor má vlastně s přeprodejem telefonů náklady, které se ani při troše dobré vůle nepokryjí z mnohamilionových ročních zisků. To máte uskladnění telefonů, jejich rozvoz do poboček, instalace prezentačních kusů v provozovně, občas se dokonce stane, že některý z vystavených telefonů i funguje = je nutno platit elektriku za nabíjení, a tak bychom mohli pokračovat. Zkrátka operátor zase udělal něco pro naši osvětu. Nyní si ho opět můžeme za jeho neutuchající práci a úsilí patřičně vážit. A co děláme my? Oplácíme mu komunikací přes internet a jeho finančně výhodné nabídky jako 160 znaků v SMS za 1,50Kč necháváme ležet ladem.

Realita

A jsme zase u Vánoc a SMS-problému. Operátoři zaznamenali opět nižší počet odeslaných SMS přání a opět se diví. Kdyby místo pláče nad rozlitým mlékem zapřemýšleli nad tím, jak zákazníky motivovat k využívání placených služeb. A nemusí se zdaleka upínat na dnes již skutečně přežité esemesky. Kupříkladu mobilní internet. Kdyby se dal použít i k něčemu jinému než k občasnému zjištění dopravního spojení či počasí. Kdyby se třeba dalo nahrávat fotky do cloudu a nečekat dlouhé minuty, kdyby se přes internet dala poslouchat rádia bez sekání zvuku, kdyby se dala načíst mapa bez čekání, o streamovaném videu nemluvě … Lidé by si nakonec na mobilní internet zvykli a nenechávali by určité internetové úkony až na chvíle, kdy zasednou k PC s výrazně lepším připojením. Tím by se pochopitelně přestali bránit platbám za vyšší limit FUP, protože by platili za něco, co funguje a neomezuje. A operátor by se nakonec nakapsoval i na tom internetovém vánočním přání. Veselé Vánoce drazí operátoři, a do nového roku co možná nejvíce rozumných nápadů.

Autor: René Becker | úterý 25.12.2012 18:38 | karma článku: 25,16 | přečteno: 1861x
  • Další články autora

René Becker

Jak se sci-fi stává realitou

26.6.2014 v 17:27 | Karma: 7,50

René Becker

Google kopíruje...páč musí

17.6.2014 v 12:34 | Karma: 6,18

René Becker

Clear - na úkoly jednoduše

2.4.2014 v 11:03 | Karma: 6,68

René Becker

Koncept, který stojí za to

10.3.2014 v 11:41 | Karma: 6,45
  • Počet článků 88
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 680x
Více se o mně dozvíte na mé osobní stránce zde.