René Becker

Plánování s iPhone

7. 12. 2012 11:19:47
Už od dob, kdy výrobci mobilních telefonů začali doplňovat svá zařízení o jednoduchý kalendář, jsem si zvykl plánovat svůj čas na telefonu, později komunikátoru, následně PDA a dnes jsou to smartphony. A jak se zlepšovaly možnosti našich zařízení, zvyšoval se i standard třídění úkolů, poznámek, údajů v kalendáři.


Co je GTD jsem tou dobou netušil. Ale podvědomě jsem pracoval se základními principy této metody již tenkrát. A dnes je tato činnost ještě efektivnější - nástrojů ohledně GTD nebo organizace času je dostatek pro všechny platformy. A iPhone nemůže zůstat pozadu. Na App Store by se tato kategorie dala procházet místo sledování celovečerních filmů.
Nicméně, nechci se teď zabývat aplikacemi, které nabízí App Store. Chci se podívat na zoubek aplikacím, které pro nás připravil sám Apple. Přeci jen, ač jsem newbie, už vím, že app přímo od Apple mají takový ten punc dotaženosti - když pominu iOS 6 Mapy. Podíváme se tedy postupně na Kalendář, Připomínky a Poznámky.

Kalendář




Nejzákladnější aplikace pro plánování.. Je tomu doopravdy tak? Kalendář na iPhonu je velmi jednoduchý, ale jak kdosi napsal někde na internetovém fóru: "Jednoduché neznamená primitivní, stejně jako složité neznamená propracované."

Kalendář na iPhonu nabízí nškolik základních náhledů. Seznam, Den, Měsíc. Netřeba jakkoli vysvětlovat. Po přetočení telefonu do landscape se kalendář zobrazí v režimu časové osy pro několik dní. Tahy nahoru/dolu se posouváte po hodinách, tahy do stran po dnech. Efektivita takového jednoduchého gesta je až k nevíře.
Co mi však skutečně chybí je zobrazení čísla týdne. To by podle měl umět každý elektronický kalendář. Kalendář jak jsem již zmínil v začátku se pro mne nestal prioritní aplikací pro organizaci času. Tou jsou alepsoň pro mne Připomínky.

Připomínky




Když jsem si pročítal recenze na systém iOS v době, kdy už jsem byl prakticky rozhodnut ke koupi jablečňáka, zaujala mě aplikace Připomínky. Jedná se o aplikaci, která je již v telefonu (či tabletu) s iOS předinstalována. A to od verze iOS 5.
Když jsem poprvé narazil na zmínku o této aplikaci, recenzent, jehož recenzi iOS 5 jsem četl, se podivoval nad důvody, které Apple vedly k přidání této appky do systému. Applikace se mu zdála zbytečná. "Na App Store nalezneme nepřeberné množství ToDo aplikací, a mnohé jsou kvalitnější než Připomínky.." Tak pravil recenzent a měl pravdu.. A možná si i odpověděl na otázku proč Apple tuto app vytvořil. ToDo aplikací je jistě hodně, ale možná až příliš hodně na to, aby se koncový uživatel dokázal zorientovat a vybrat si. Ne každý je přece manažer osobní produktivity. Někomu stačí jednoduchý nástroj.
Napsal jsem jednoduchý nástroj, ale opět se musím odvolat na citát výše. Připomínky jsou totiž velmi komplexní úkolovník. Připomínky si můžeme roztřídit do libovolného počtu seznamů nebo podle data, přiřazovat jim různou prioritu, nastavit oznámení v přesný čas, nechat systém připomenutí opakovat.. prostě zmákneme základní plánování velice efektivně aniž bychom museli instalovat jakoukoli rozšiřující aplikaci.
Připomínky jsou jednou z mých nejpoužívanějších iPhone aplikací. Používám několikrát denně a jsem spokojen. Jen možná přidání připomenutí by mohlo být rychlejší.. Přesto děkuji Apple!

Poznámky

Asi není třeba tuto aplikaci nějak představovat. Ovládání je intuitivní a rychlé a musím uznat že na jednoduché a rychlé poznámky neznám nic ideálnějšího. Je pravda že některé externí aplikace jako Evernote jsou mnohem propracovanější a pro GTD metodu se určitě hodí více, ale na běžné poznámky stačí ty od Apple.
Pro obsáhlejší práci s poznámkami se ale bude muset uživatel poohlédnout po něčem lepším. Ať již po zmiňovaném Evernote, nebo po jiné specializované aplikaci. Je totiž pravdou, že čas od času bych k poznámce potřeboval připíchnout fotku.. To Apple Poznámky neumí. Ani připomenutí u poznámek nehledejte.
Poznámky se tak hodí opravdu jen k nejzákladnějšímu zápisu myšlenek, ale i tak jsou pro mnoho uživatelů použitelné a dostačující.

Mraky jako externí mozek


A teď se dostávám k té opravdové výhodě, kterou mají všechny tyto tři aplikace společnou.. Je to iCloud! iCloud je všem známá služba a pro ty, kdo ji nezná se o ní chystám rezepsat v některém z dalších článků. Alespoň ve zkratce.. Co je to cloud ví každý, kdo to s mobilními technologiemi myslí alespoň trochu vážně, je to internetové úložistě, dostupné odkudkoli a kdykoli - taková paměťovka na síti. A iCloud je cloud, který dostává každý jablečný uživatel v základu zdarma a který vytvořil Apple, což sebou nese výhody jaké jiní výrobci zatím nenabízí - ani Google ne.
O problematice cloudů toho bylo napsáno mnoho. Já jsem fanda cloudu jako takového, několik jich používám a po tom, co jsem si pořídil iPhone a zjistil, že všechny tři výše popsané aplikace (mimo mnohých jiných) jsou synchronizovatelné s iCloudem, zajásal jsem. Tady se ukazuje ta promyšlenost a propojenost Apple produktů. Když tuto synchronizaci používáte, máte tak přímý přístup k synchronizovaným položkám nejen ze všech iZařízení ale také z webu. A to vše v kabátku od Apple designérů a UI masterů, takže vše funguje naprosto skvěle. A navíc se s každou z nich dá ve webové verzi iCloudu pracovat jako s jakoukoli aplikací pro desktop - upravovat, mazat, vytvářet nové položky.

Připočteme-li že ani jednu z těchto aplikací nemusíme nijak složitě hledat a nastavovat, máme tu jasné ANO pro iOS v porovnání s mým dlouholetým Androidem - kde základní kalendář prakticky nešel použít protože v měsíčním přehledu nezobrazil popis události daného dne, úkoly synchronizovatelné s účtem Google jsem hledal a hledal a každá z aplikací měla pro i proti a kompromis nikde, a na poznámky samotný Google také nenabízí nic a tak jsem používal ColorNote, které jsou vynikající, ale ty tři druhy UI pro jedno odvětví (plánování času) a nemožnost přehledné zálohy a správy na jednom místě z PC mě opravdu unavilo.


R.

Autor: René Becker | karma: 9.84 | přečteno: 628 ×
Poslední články autora